De Spoelle in Midden-Amerika

Nog meer Guatemala

Zondag 19/02 - Antigua

Vandaag hebben we de bus vanuit Rio Dulce naar Antigua genomen. Het was min of meer een directe bus en na 5,5 uur waren we in Guatemala City. In het bureel van de busmaatschappij dan onze ticketten laten zien waarop stond dat we tot Antigua betaald hadden. Na een telefoontje zei de meneer van dienst dat we nog een uurtje moesten wachten op de minibus. Maar na 5 minuten kwam hij al met een andere oplossing. Indien we direct wilden vertrekken kon dit maar dan wel met een bestelbusje en onze gedrieen op de voorbank. Voor ons geen probleem enzo waren we nog snel in Antigua.
Daar nog wat ge-internet en nen lekkere Big Mac Menu gegeten. Eerst waren we iets gaan proeven aan een kraampje op straat maar dit vonden we beiden toch niet zo lekker.

Maandag 20/02 - San Pedro aan het Atitlan meer

Hier wil ik even iemand bedanken nml. Jorge, een medestudent Spaans. Daar waar ik oorspronkelijk het meer van Atitlan als een mogelijkheid voorzag zei hij mij verschillende keren dat ik er zeker naartoe moest. Wij vandaag dus vanuit Antigua naar Panajachel aan het meer gebust en ik moet zeggen dat ik blij ben dat wij Jorge zijn raad opgevolgd hebben. Het is hier weer ongelooflijk mooi. Een stralend blauw meer met rondom hoge steile bergen en vulkanen.
Wij zijn dan met een lancha het meer overgestoken naar San Pedro. Hier is het heel rustig en spotgoedkoop. We hebben hier een budget kamer met prive badkamer voor de prijs van 300 Bfr. Een liter bier op een terras aan het meer kost 100 Bfr. en een grote pizza salami zo'n 110 Bfr.
Voor de overtocht hebben we wel veel te veel betaald. Daar waar die gast oorspronkelijk 350 Quetzal vroeg, hebben we afgeboden tot 100 maar uiteindelijk bleek de normale prijs 40 Quetzal voor 2 personen te zijn. Opletten dus voor wie hier in de buurt komt. We werden ook nog eens aan de verkeerde kant van het dorp gedropt en dus moetsen we stijl bergop en bergaf met onze rugzakken op. S'avonds hebben we lekker gegeten bij Nick's Place en na nog een liter bier zijn we om 9 uur al gaan slapen.

Dinsdag 21/02 - Panajachel

Vandaag om 7 uur opgestaan en ons klaargemaakt om terug naar Panajachel te vertrekken. Eerst nog een ontbijt maar dit was niet veel soeps. Het was de eerste keer op gans de reis dat iets echt tegengevallen is in een restaurantje. Dan de lancha terug over het meer en hier een heel leuk hotel gevonden voor zo'n 675 Bfr. Niet echt goedkoop maar het is er echt tof. We hebben hier een mooie kamer en dit terwijl het gezin van de eigenaar in een houten barrak woont...vreemd...
We hebben een goei wandeling gemaakt en Panajachel is ook weer zo'n dorp met allemaal kraampjes langs de straat. Veel handwerk van de bewoners in de bergen en allemaal mooie kleurkes. We hebben al wat uitgekeken voor een hangmat want na onze nacht in Tikal in een hangmat willen we er absoluut eentje voor thuis. Tis alleen ongelooflijk moeilijk om te kiezen want ze zijn allemaal om ter mooist.
Je moet hier op alles afbieden maar daar hebben we het soms moeilijk mee want veel is al zo goedkoop.
De horeca echter die rekenen sereius door en we zijn dan ook op verkenning gegaan in de kleinere straatjes en hebben daar een restaurantje gevonden waar alles ongeveer aan de halve prijs is tegenover de restaurants aan het meer.
Morgen nemen we de chickenbus naar Chichicastenango waar er op donderdag een grote kleurrijke markt is. Daarna komen we terug een nachtje in Pana overnachten omdat het hier wel leuk is.

Groetjes van Luc en Nadia die stilaan beginnen te beseffen dat het sprookje bijna uit is