De Spoelle in Midden-Amerika

Een nachtje in Managua

04-02 - Managua - hoofdstad van Nicaragua

Rond 10 uur deze morgen het prachtige hostal Oasis verlaten. Al wie ooit in Granada overnacht moet zeker eerst eens een kijkje nemen in dit hostal.
De shuttle bus Granada - Managua genomen; stel jullie er niet teveel van voor want het is ook maar een oude gammele bus maar met als voordeel dat ze niet aan elke halte stopt en dus was ik relatief snel in Managua. De Tica-bus naar Honduras vertrekt enkel vanaf hier om 5 uur s'morgens en dus ik had geen andere keuze dan hier te overnachten.
De stad is bijzonder onaantrekkelijk en wordt beschouwd als èèn van de onveiligste hoofdsteden van de wereld.
Ik heb dan een taxi genomen naar de wijk Martha Quezada waar de busterminal gevestigd is. Dit is een tristige buurt en de kamer die ik hier nu heb is gewoon een hok ! Ik had al 2 andere pensions bezocht en het is hier overal hetzelfde. De mensen verbouwen hun, reeds niet al te groot huisje, om in een pension en wonen er dan zelf ook nog. Ik zit hier tussen 4 muren zonder raam maar wel met prive sanitair, tv en ventilator. De eigenaars zijn een jong koppel en zij verhuren hier 3 kamers. De prijs was overal hetzelfde nml. 15 dollar maar hier heb ik kunnen afbieden tot 12. Ik wou hier zeker niet de volle pot betalen. Reden waarom ik in deze barrio (wijk) een kamer neem is dus de aanwezigheid van de busterminal, op zo'n 500 meter van hier; kwestie van veiligheid dus.
De Spoelle zou natuurlijk de Spoelle niet zijn als hij op zijn kamertje zou blijven zitten. Neen neen ook de onveiligste wijken moeten verkend worden. Ik heb hier dus wat rondgestapt (op een nogal macho, kordate manier) en zelfs iets gaan drinken. Als je bij ons met de fiets op cafe gaat zet je deze buiten tegen de gevel en in het beste geval doe je er een slot op. Hier niet, hier neemt men zijn fiets gewoon mee het cafe in... dus toch een speciale buurt hier... Ik ben hier ook de enige gringo in de buurt en dan nog ene met een paardestaartje... ik heb hier mijn beziens.
Maar initiatief loont en ik ben uiteindelijk terrecht gekomen in een modern shoppingcenter type Wijnegem maar dan zo'n 50 keer kleiner. En ook hier een McDonalds gevonden > BigMac menu voor ongeveer 180 Bfr. Ook hier veel beziens gehad, geen enkele andere buitenlander te bespeuren.
Ook leuk waren de waarschuwingsborden voor je het centrum binnen ging > Verboden voor honden > nou dat kennen we bij ons ook maar daarnaast > Verboden het winkelcentrum gewapend te betreden... dat heb ik bij ons nog niet gezien... Maar ja, Nicaragua kende zelfs recent nog een bloedige geschiedenis. Ik ga hier nu op mijn kamertje nog wat verder werken aan de planning in gezelschap van een klein fles Flor de Caña (rum) van 7 jaar oud want hier op mijnen alleen buiten komen in den donker doe ik niet en daarbij ik moet op tijd gaan slapen want ik moet er morgen om 3:30 uit.

Greets, Spoelle